پلتفرم Spatial تحولی در دنیای 3-بعدی و همکاری‌‌های تعاملی

پلتفرم Spatial با ایجاد همکاری تعاملی در دنیای مجازی انقلابی در صنعت هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

پلتفرم Spatial ،با استفاده از یک بستر مجازی، فضایی را ممکن می‌سازد که افراد احساس کنند تا در تعامل با هم همچون تعامل در دنیای فیزیکی هستند. با عامر اندیش هوشمند تا انتهای این مقاله همراه باشید تا در مورد این پلتفرم جالب بیشتر بدانید.

پلتفرم Spatial چیست؟

در طی چند ماه گذشته، در حالی‌که بسیاری از کارگران در حال تطبیق شرایط کاری خود به  Slack Message و یا Zoom Meeting بودند، کارمندان شرکت‌هایی مانند شرکت طراحی اسباب‌بازی Mattel، غول بانکی BNP Paribas و شرکت چند ملیتی Enel Group در فضاهای مشترک با یکدیگر همکاری تعاملی و نزدیک به دنیای واقعی را تجربه کردند. آن‌ها در دنیای واقعی برای سازمان‌دهی ایده‌ها از یادداشت‌ها و تخته وایت‌برد استفاده می‌کردند. در نهایت با دست دادن با یکدیگر کارهای خود را به اتمام می‌رساندند.

تمامی این‌ها دلایلی بودند که آنان از پلتفرم Spatial برای ملاقات‌های کاری استفاده نمایند. Spatial استارت‌آپی است که پلتفرم خود را برای توسعه همکاری‌های بیشتر مجازی رونمایی کرده است. این پلتفرم روی بیشتر هدست‌های  مجازی قابل اجراست و قرار ملاقات‌های فیزیکی در محل کار را شبیه‌سازی می‌نماید. پویایی، صدا و کنترل‌های تعاملی در بستر این پلتفرم شما را دقیقا به یاد جلسات واقعی کاری در دنیای فیزیکی می‌اندازد.  این پلتفرم امکانی را برای کاربران فراهم می‌سازد که مدل‌های 3 بعدی، تصاویر، ویدیو‌ها، پی‌دی‌اف-ها را تنها با حرکات ساده دست یا دستورات صوتی در بستر Spatial اجرا نمایند.

پلتفرم Spatial بستری برای همکاری و تعامل با یکدیگر در دنیای مجازی دقیقا مانند دنیای واقعی فراهم می‌سازد. با این پلتفرم شما قادر خواهید بود تا به راحتی از راه دور با شخصی ارتباط برقرار کنید، همچون یک آواتار در دنیای 3-بعدی کار کنید، و و از صفحه نمایش خود برای مدیریت پروژه، و برای ارائه یک ایده و … استفاده نمایید.

آشنایی بیشتر با کمپانی Spatial

کمپانی Spatial از سال 2016 تاکنون با تیم‌های طراحی و نوآوری شرکت‌های بزرگی همکاری داشته است. امروزه، این کمپانی در پاسخ به پاندمیک کوید-19 یک ورژن پریمیوم (یا پولی) از پلتفرم خود را برای استفاده همگان رایگان کرده است. این شرکت همچنین نسخه‌ی مرورگر وب پلتفرم خود را ایجاد کرده تا کاربران بدون استفاده از هدست وارد فضاهای تعاملی شوند.

قبل از همه‌گیری کوید-19، بیشتر نسخه‌های این پلتفرم پولی بود. بیشتر شرکت‌های بزرگ برای ارتباط برقرار کردن از راه دور، مرور مدل‌های 3-بعدی و مجموعه داده‌های بزرگ خواهان استفاده از آن بودند. بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، علاقه به این پلتفرم نوظهور با رشد 1000 درصدی روبه‌رو شد. طوری‌که اکنون بیشترین کاربران این پلتفرم، تجارت‌های کوچک، بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و افراد هستند.

پیشنهادهای جدید به منظور سرعت بخشیدن به تعامل‌های مجازی آینده بخشی از برنامه‌های بلند مدت Spatial است. در برنامه‌های بلند مدتی که برای پلتفرم Spatial در نظر گرفته شده، سعی شده است تا بستری را فراهم آورند که در آن افراد مختلف در محیط‌هایی کاملا متفاوت و متناسب با کار و حرفه خویش در تعامل با هم در فضای مجازی باشند.

پلتفرم spatial
پلتفرم spatial

آزمایش‌های انجام گرفته و تجربه‌های کسب شده در تولید پلتفرم Spatial

این بستر جالب توجه در کره جنوبی تولید شده و مورد استقبال بی‌نظیری قرار گرفته است. خالق پلتفرم Spatial ، آقای لی یک هنرمندی خلاق است که این ایده را از زمانی که در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه توکیو مطالعه می‌کرد، در سر می‌پروراند.

به گفته ایشان، استفاده از رایانه‌ها به دلیل فضای 2-بعدی و موس (موش‌واره) فضایی ناامیدکننده برای کاربر ایجاد می‌کند. به ویژه اگر در حال کار بر روی پروژه‌ای هستید که برای معرفی و ارائه آن نیاز به حرکات دست و بدن داشته باشید. به عبارتی، یک رایانه باید بتواند همچون انسان خلاقانه و بدون محدودیت عمل کند.

لی بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه MIT در سال 2009، به گروه رسانه ملموس (the Media Lab’s Tangible Media Group) پیوست، جایی که وی بر روی پروژه‌ای که شامل خط اتصال 3 بعدی بر میزکار، رایانه شخصی و ساعت مچی هوشمند با بند فلزی بر روی مچ دست، کار کرد. این پروژه برای کمک به آن دسته از افرادی بود که با مشکل اختلال در زمان روبرو‌یند تا همانند دیگر افراد جامعه گذر زمان را درک نمایند.

این پروژه، که پروژه ساعت نیز نام گرفت، فرصتی برای لی فراهم نمود تا درک نماید که می‌توان از ایده‌ها برای کمک به مردم و حل مشکلاتشان در دنیای واقعی استفاده نمود. به گفته لی، پروژه ساعت یک انتقال بزرگ برای وی بوده است.

لی، بعد از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه MIT، به مدت 4 سال در شرکت سامسونگ مشغول به فعالیت شد. مکانی که او سرپرستی گروهی تعاملی را بر عهده گرفت که مسئولیتشان ایجاد رابط کاربر با استفاده از پلتفرمی بود که به افراد اجازه اشتراک‌گذاری محتواهایی از تلفن‌های همراهشان به صفحه تلویزیون، برای ایجاد فایل‌هایی مانند لیست آهنگ‌ها، آلبوم عکس‌ها، نقشه‌های رستوران‌ها می‌داد.

این فرصت، فرصتی بی‌نظیری برای وی بود تا متوجه شود که رایانه‌ها وسیله‌های ارزشمندی برای تعامل مردم بایکدیگر هستند. هدف استفاده از آنان نباید تنها به استفاده شخصی محدود شود.

به دنبال تجربه موفق وی در سامسونگ، لی با آناند آگاراوالا (Anand Agarawala) خالق Bump Top (رابط کاربری برای سازمان‌دهی اطلاعات در دستکاپ کامپوتر مطابق با سازمان‌بندی و دسته‌بندی فایل‌ها و اطلاعات در دفتر کار) ملاقاتی داشت. طی این ملاقات، متوجه شدند که دیدگاهی مشترک و جالبی برای بهبود فضای همکاری و تعاملی در دنیای مجازی دارند که می‌توان از آن برای شبیه‌سازی تعامل‌های فیزیکی افراد در دنیای مجازی استفاده نمایند.

پلتفرم spatial
پلتفرم spatial

تسهیل کردن ارتباط افراد در پلتفرم Spatial

پلتفرمی که ایجاد و طراحی شده است در عین سادگی و استفاده آسان، تمامی ویژگی‌های یک همکاری تعاملی آنلاین را ممکن می‌سازد. برای شروع، کافی است که کاربران عکسی از خودشان را آپلود نمایند تا امکانات استفاده از فضای 3 بعدی برایشان ممکن شود. از طریق این فضا، می‌توانند با افرادی از سراسر جهان در فضای مجازی مشغول همکاری شوند. از طریق این فضا آنان به راحتی می‌توانند اشیا 3 بعدی را بررسی نمایند، یا ویندوز و دیگر اپلیکیشن‌ها را از لب‌تاپ شخصی با دیگران به اشتراک گذارند.

Spatial روی تمامی هدست‌های مجازی مانند Hololens، Oculus و HTC Vive قابل اجراست. پلتفرم Spatial از ویژگی‌های حرکتی فرد، ویژگی‌های صوتی وی برای شبیه‌سازی تجربه کنار هم قرار گرفتن افراد (در دنیای مجازی) استفاده می‌کند.

به گفته آقای لی، خالق پلتفرم Spatial، وقتی شما قادر به درک و ضبط حرکت‌ها و عبارت‌های خلاقانه افراد باشید، می‌توانید شکافی که بین آنچه کاربران تصور می‌کنند و آنچه پیش روی آنان قرار دارد را کوتاهتر کنید.

کاربران می‌توانند در بستر این پلتفرم فایل‌هایی را از کامپیوتر شخصی خود استخراج کرده و از آنان در این فضا استفاده نمایند، یا می‌توانند به کمک حرکات بدن مانند نگاه داشتن 2 انگشت در هوا، یا با دستورهای صوتی در اینترنت جست‌وجو نمایند و نتایج به دست‌ آمده را جمع‌آوری کنند.

پلتفرم Spatial باعث تغییرات چشمگیر همکاری به صورت دورکاری شده است که متاسفانه در شرایط کنونی بخش بزرگی از نیروهای کار در سراسر جهان به این روش روی آورده‌اند.

امروزه خستگی‌های بزرگ‌نمایی زیادی (به دلایل حضور در جلسات روزانه بسیار، کنفرانس‌های آنلاین ویدیویی و غیره) وجود دارد. به عقیده آقای لی، بزرگ‌ترین دلیل خستگی‌های فرمت‌های ویدویی جلسات، در این است که شما مجبورید تا هنگام ارایه سخنرانی یا گوش‌کردن بدان تا 200 درصد متمرکز شوید، اما در عین حال قادر به کوچکترین حرکتی با یکدیگر نباشید. پلتفرم Spatial این امکان را برایتان فراهم می‌آورد تا با یکدیگر به دنبال نکات و راه‌حل‌ها باشید. تجربه احساساتی که شما در محیط‌های فیزیکی واقعی در تعامل با همکارانتان دارید، در دنیای مجازی تنها با محیط کار 3-بعدی Spatial امکان‌پذیر خواهد بود.

به عنوان مثال، همکاری تیمی در شرکت Mattel، به صورت ایمیل و پیام‌رسان Slack بود، سپس آنان مدل‌های 3-بعدی دفتر کار را مورد بررسی قرار دادند. با کمک پلتفرم Spatial ، کارگران می‌توانند مدل‌های 3-بعدی را در هر مرحله از طراحی، به فضای کاری مجازی خود آپلود نمایند و از کارفرمایان و سرمایه‌گذاران برای بازدید از آنان دعوت نمایند. دعوت‌شدگان نیز می‌توانند در اطراف فایل 3 بعدی آپلود شده در این بستر، قدم بزنند، از زوایای مختلف بدان نگاه کنند، بزرگ‌نمایی داشته باشند و سپس نظرها و کامنت‌های خود را در مورد شی مورد نظر برای تیم‌ خود ارسال کنند.

صنایع مهندسی و طراحی بخش بزرگی از مشتریان Spatial را تشکیل می‌دهند. اما این کمپانی همچنین با موسسه‌های مالی بزرگ، شرکت‌های بیوتکنولوژی و شرکت‌های نرم‌افزاری در سیلیکون ولی (Silicon Valley) همکاری تنگاتگی دارد.

از زمانی که استفاده از پلتفرم Spatial رایگان شده است، مورد استقبال بی‌نظیری از طرف موسسات دانشجویی و بیمارستان‌هایی قرار گرفته که به دنبال راهکارهای تعاملی بهتر و کارآمدتر با دانشجویان خود و یا به دنبال بهبود رابطه نزدیک‌تر و تعاملی‌تر بین دکترها و بیماران بودند. این پلتفرم تحولی عظیم در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کرده است.

جمع‌بندی کلی

خلاقیت و افکار شما، شاید در مرحله اول به نظر بی‌اهمیت آید ولی در تماس با افراد دیگر، همین ایده‌ها می‌توانند خطوط اتصال محکم و قوی به شمار آیند. در پلتفرم Spatial ، ایده‌ها می‌توانند از طریق تماس‌های ویدیویی و حتی به فرم‌های خام‌تری همچون حرکات بدن، یادداشت‌ها و یا نقشه‌ها به راحتی و سریع به اشتراک گذاشته شود. در این راه، به تیم‌هایی که به صورت دورکاری با هم تعامل دارند، کمک خواهد شد که به صورت خلاقانه‌ای و در قالب یک گروه همکاری‌های لذت‌بخشی در کنار یکدیگر تجربه نمایند.  بی‌شک این پلتفرم، انقلابی در صنعت هوش مصنوعی به شمار می‌آید.

 

 

 

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/Lt5c3

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

بینایی کامپیوتری چیست؟
هوش مصنوعی

بینایی کامپیوتری یا Computer Vision چیست؟

شاید تا به حال عبارت بینایی کامپیوتری یا computer vision به گوشتان خورده باشد و برای شما سوال پیش آمده باشد که این عبارت یعنی

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.